
Важно е да се уточни, че „С един различен глас“ е преди
всичко психологически текст, в който въпросът за социалните или културни
условия не се засяга, но пък в който ясно се виждат психологическите белези на
една историческа подчиненост. Въпросът за женската психология е, от една страна,
свръхексплоатиран, но от друга, много щекотлив и пълен с подводни камъни, но тя има потенциала да допълни, разшири и задълбочи визията за онази цялостна, многообразна и продължителна опресия, на която са били и са подложени жените, независимо от местоположение, раса и социален произход. Премерено и без груби, крайни обобщения в книгата си Гилиган се движи леко и елегантно между думите на
респондентките си, различни психологически теории (основно на Ериксън, Фройд
и на Колбърг), класически феминистки призиви и литературни произведения, и
това прави текста четивен, разбираем и разнообразен.
Както личи и от заглавието, женските
гласове са основна тема на книгата на Гилиган и под това тя разбира начина, по
който жените изговарят мислите и опита си. Нейната теза е, че жените трудно
чуват и изговарят собствения си глас, за сметка на заглушаващото изобилие от
чужди гласове. В предговора от 1993 год. Гилиган говори за „силата на един
вътрешен глас, който се сблъсква със способността на жените да говорят“ и за
наблюдението си, че „жените често усещаха, че е опасно да кажат или дори да
знаят това, което искат или мислят-обезпокояващо за другите и следователно
носещо със себе си заплахата от
изоставяне или отмъщение“. Трудностите на жените да намерят своите гласове и да
ги изговорят публично се проявяват в съмнения в себе си, в зависимостта от чужди мнения и оценки и честото пребиваване в това, което една от интервюираните в книгите жени нарича "блатото на несигурността".
В развитиен план Гилиган полага
възникването на „дисоциация на женските гласове от женския опит“ в юношеството,
когато според нея се случва мистично изчезване на женската същност чрез изграждането на
един подземен свят и формирането на „това усещане да живееш най-дълбокия си
живот под повърхността“(Джоан Дидион). Това, между другото, е тема, която е успешно напипана и от Клариса Пинкола Естес, авторката на "Бягащата с вълци".
За Гилиган въпросът за гласа и говоренето има интерперсонален
характер, защото „говоренето зависи от слушането; това е изключително
релационен акт.“, а "гласът е мощен психологически
инструмент и канал, свързващ външните и вътрешните светове". "Говоренето и
слушането са форма на психическо дишане.“, казва ясно тя и с това ясно заявява значимостта на разглеждания от нея проблем.
Дали наистина на жените са по-познати
усещането, че не знаеш какво искаш, трудностите в чуването или изразяването на
собствения глас, използването на гласа за скриване, а не за изразяване на
вътрешния свят? Каква е причината за това? Как се случва това самозаглушаване?
Чрез отговорите на респондентките си Гилиган обрисува една
специфична женска ситуация, в която ключови са съзнанието за взаимосвързаност
между Аз и другите, етиката на грижата, но и това, което още Вирджиния Улф
разпознава и назовава като deference-поставянето
в по-ниска позиция спрямо другите, прекомерното съобразяване с чуждите ценности
и мнения. Своеобразна изходна точка за женското развитие е йерархичното
отношение между Аз и другите, в което Аз има подчинена позиция, и именно тази социална и морална позиция е източник на
конфликти, кризи и трудности в развитието. „Женското
покорство (deference) се корени не само в социалната
подчиненост, но и в същността на моралната загриженост на жените.
Чувствителността към нуждите на другите и приемането на отговорността за
полагането на грижа карат жените да се вслушват в гласове, различни от техния, и да включват в
преценката си други гледни точки.“ Така
менталната позиция на обърканост и разпръскване на преценката е пряко
свързана със стремежа за съхраняване на взаимоотношенията с другите, със страха
от нараняване, страха от изолация и изоставяне, желанието за избягване на
конфронтация.
Централен морален проблем за жените, според
Гилиган, е конфликтът между себе си и другите, а изходът е
извървяването на пътя към грижата за себе си, „откритието, че откликването към
себе си и към другите са взаимносвързани, а не противоположни“, зачитането в
моралните избори както на чуждите позиции, така и на собствената. Това изисква
преосмисляне и разграничаване на гласа на традиционната женственост, който дефинира Аз-а и оценява
неговата стойност въз основа на способността за грижа. Изискванията на
женствеността налагат своите ограничения върху директната експресия, правят жените
уязвими на вечната критика за егоизъм, несигурни в собствената ценност и
значимост, склонни да изоставят себе си в моменти, когато са изоставени от
другите.
В заключение, няма как да не призная, че Гилиган е твърде мека и социално-безкритична за моя вкус, но въпреки това не мога да не изпитвам респект към нея като учен, който утвърждава феминизма в психологията, и то посредством емпирични изследвания, а не на базата на чужди теории. Феминистката психология е непозната в България дисциплина, но тя има свои добре изградени теоретически и практически основания и може би, може би някой ден ще намери своите корени и поддръжници и тук.
Гери, много хубава статия.
ОтговорИзтриванеБлагодаря ти че споделяш твоите мисли!
Статията ти докосва и е полезна на много твои читатели.
Go girl :)