Идеята за велопътешествие отдавна кръжеше в главата ми-една от многото, които очакваха осъществяването си. Основен "вдъхновител" на това пътуване беше един човек на път с колело, когото срещнахме миналата година в Рила, в подножието на връх Мусала. Казва се Холгер и пътуването му може да се проследи на изключително подредения му и информативен сайт http://www.kozmopolit.de/. Холгер е изключително комуникативен и отворен човек и имахме възможността да го разпитаме надълго и нашироко какво е да пътуваш с колело. Беше очевидно, че се наслаждава на пътуването си и срещата с него ми подейства вдъхновяващо.
Маршрутът
Реших пътуването ни да бъде по течението на река Дунав по три причини. От една страна, защото пътят е равен и асфалтиран (предпочитания от мен терен за колело), от друга-защото близостта с реката обещаваше красиви гледки, и от трета-защото е част от европейския веломаршрут Eurovelo 6 и предполагах, че това означава добри условия за каране и многобройни възможности за настаняване. Маршрутът Eurovelo 6 минава през четири европейски столици-Белград, Братислава, Виена, Будапеща, както и през многобройни други населени места. Една от основните природни забележителности по Eurovelo 6 е Железни врата-пролом на река Дунав, където съчетанието между планина, скали и река е създало най-дълбоките клисури в Европа и където се намира най-дълбоката точка на река Дунав-над 80 м. Решихме да се насочим именно натам, и то през сръбската част от Eurovelo 6, който преминава през националния парк Джердап. В хода на пътуването ни очертахме следния маршрут-Видин-Неготин-Кладово-Дони Милановац-Голубац-Дони Милановац-Видин. Свалихме колелата във Видин и тръгнахме.
Пътуването
Разстоянието от Видин до Неготин е около 40 км, 25 от които от Видин до граничния пункт Брегово и 15 в Сърбия. Веднъж пристигнали в Неготин, разбрахме, че Eurovelo 6 свързва двата града по друг, заобиколен път, който минава по-близо до Дунав. Прекият път между двата града, макар и доста разбит, също е подходящ за велосипед-спокоен и приятен. Неготин е малко, симпатично градче със спретнат център и прашни покрайнини.
За пътя от Неготин до Кладово има няколко варианта-по-кратък и по-дълъг, с по-добра настилка и с по-лоша. Ние избрахме да минем по пътя с по-добра настилка, който обаче беше натоварен откъм трафик, и по дългия път и да удължим пътя си с 20-тина километра. По-късият маршрут между Неготин и Кладово е около 60 км, а по-дългият-78 км. От Неготин до Кладово пътят е сравнително равен и спокоен, без почти никакви качвания. Кладово е приятно и благоустроено градче с плаж и чадъри на брега на Дунав, малко езерце и паркче.
Отсечката Кладово-Дони Милановац е значително по-интересна и предизвикателна от
Пътят от Дони Милановац до Голубац предлага няколко големи изкачвания, както и преминаването на 21 тунела, някои от които с дължина над 200 метра. Минава се през археологическия резерват Лепенски вир, където има ресторант, къмпинг и музейна част.
Условия за велотуризъм
Условията за велотуризъм бяха най-разочароващата част от пътуването ни. В тази част от Eurovelo 6, която минахме-от Неготин до Голубац, колоездачите се движат в едно платно с коли, автобуси, камиони. Пътищата са натоварени и скоростта на превозните средстава е висока, а това определено не е приятно при карането на колело. Потресаващи са дългите неосветени тунели, в част от които капе вода или има огромни локви. За да бъдат преминати с колело, е абсолютно необходимо да се използа челник, но дори и с него преживяването е страховито.
По пътя срещнахме доста колоездачи, всички западноевропейци и основно немци. Идвайки от запад, всички караха в обратна на нашата посока-към Черно море. Съответно и преобладаващият език, на който се говори навсякъде, където има туристи, е немският език.
Природа
Съчетанието между вода, планина, скали, което предлага този район, е наистина уникално. По пътя се вижда вливането на многобройни големи и малки рекички в Дунав. Въпреки трафика и шума реката излъчва едно невероятно спокойствие, което зарежда и умиротворява. Населените места по пътя са главно малки селца, в които животът тече на бавни обороти-поне така изглежда отстрани. На пътя ни изкачаха фазани, чапли, костенурки. По реката бавно се придвижват кораби и рибарски лодки.
Настаняване и храна
Маршрутът предлага много възможности за настаняване, както в основните градове, така и извън тях. Хостели и къщи за гости предлагат стаи с чудесни условия на ниски цени. Има и няколко къмпинга, където могат да нощуват любителите на палаткуването. Нашият опит показа, че не е необходима предварителна резервация. В ресторантите менюто предлага основно месна храна на добри цени. В ресторанта на Лепенски вир открихме качамак, но той нямаше нищо общо с нашенския-изглежда се приготвя от пшеничен грис.
Изводи :)
Железни врата е близка до България дестинация, подходяща за колоездачи от всякакъв ранг и с всякакви колелета. Според желанието и възможностите може да се кара от 60 до 120 км на ден. Хубаво е човек да се снабди с карта на веломаршрута Eurovelo 6 предварително. Ние не го направихме, но имахме късмета да срещнем колоездачи, които ни я подариха-беше ни изключително полезна до момента, в който не я загубихме. Тъй като районът е населен, няма нужда да се носи кой знае колко багаж и човек спокойно може да го ограничи до 5-6 кг.
Благодаря за споделеното вдъхновение :), със сигурност ще помогне на колоездачи решили да карат по тази част от маршрута.
ОтговорИзтриване